Rádi bychom se našimi články přiblížili zákazníkům a tak jsme se Vám rozhodli popsat proces seřizování geometrie. Ze staré doby existuje spousta přežitých názorů na domácí seřizování geometrie, takže si to pojďme profesionálně rozkrýt.
Rychlé odkazy
– ceník geometrie náprav
Kdy se geometrie provádí?
Paradoxně téměř vždy, když se opravuje nějaká komponenta nápravy. Nenechte se okrádat tím, že ušetříte na nutném servisním postupu. Prakticky se geometrie provádí při:
- Výměně nebo opravě ložiska,
- Výměně čepů,
- Výměně nebo vyndání uložení ramen,
- Vždy při výměně nebo vytažení tlumiče,
- Při výměně nebo vytažení horního uložení,
- Při výměně nebo vytažení pružin,
- Při demontáži celé nápravnice z jakéhokoliv důvodu, kterým může být výměna nebo čistění EGR, turba, DPF atd..
Je to překvapující viďte?
Proč tolik servisů aplikuje špatný postup a geometrii neprovádí? Je to dáno tím, že zákazník na jedné straně není znalý profesionálního postupu. Na druhé straně je to dáno nákladovostí pořízení geometrie. Geometrie jako přístroj včetně vhodného zvedáku je investicí převyšující 450 000 Kč. Malé autoservisy záměrně nedodržují správné postupy, protože jednoduše na tuto investici nemají peníze. Jednoduše spoléhají na to, že to nepoznáte. Na pozadí však dochází ke zvýšenému opotřebení všech komponent. To je důvodem zvláštních negativních recenzí na neoriginální náhradní díly. Často čteme recenze o tom, že díl té a té značky nic nevydrží. Klademe si otázku “jak by při špatné montáži vydržet mohl?”.
Jak se geometrie provádí?
Zapomeňte na násadu od smetáku, vodováhy a šupleru. Geometrie je precizní činnost a bez zaměřovacího přístroje se neobejdete. Dnešní standardem je tzv. 3D geometrie, což je optický měřící přístroj, který na základě nainstalovaných terčíků opticky vyhodnocuje odchylky jednotlivých kol s vysokou přesností. Optické měřící kamery přenáší data v reálném čase do PC, který je vyhodnocuje a zobrazuje na monitoru. Dle databáze mechanik vybere diagnostikované vozidlo a na vozidle nastaví geometrii podle zobrazovaných dat. Výsledkem je naprosto precizní provedení geometrie.
Současným standardem je již měření geometrie všech 4 kol. Tato nutnost je způsobená rozšířením víceprvkových zadních náprav, které jsou již standardem pro vozidla typu Škoda Octavia.
Geometrie každý rok i když nic neklepe
Často přehlíženou nutnou údržbou současných vozidel je geometrie. I když nic neklepe ani nehrká, tak působením sil a opotřebením dochází ke změnám na nápravách. Pokud necháte provést kontrolu geometrie jednou minimálně za dva roky u výměny pneumatik, tak předejdete vážnějším a skutečně drahým problémům.
Kontrola neznamená seřizování
Zákazníci se často bojí nákladnosti kontroly geometrie. Kontrola geometrie prakticky znamená:
- Navežení vozidla na zvedák.
- Osazení terčíky.
- Změření geometrie.
- Sundání vozidla.
Čistá a rychlá práce, která dle aktuálního ceníku vychází na 190 Kč.
Výsledkem kontroly je certifikát.