Již jsme si zvykli, že v České republice je každý profesionál na vše. Nicméně je jedna výjimka a to je montáž stavitelných a sportovních podvozků. Vzhledem k hromadícím se žádostem o opravu špatně provedené montáže jsme se rozhodli zveřejnit “kuchařku”, jak poznat vhodnou montážní dílnu nebo odhalit vhodnou recenzi.. Montáž sportovních komponent je odlišná od sériových komponent a musí jí provádět skutečný profesionál.
Velmi často se setkáváme také s poměrně svérázně vystupujícími recenzenty. Jedná se o pseudo odborníky, kteří poskytují rady a recenze na produkty o kterých vůbec nic nevědí. Dokonce nevědí nic o funkci podvozku a montáži. Bohužel mají vliv na své okolí a jejich rady končí zničeným podvozkem.. Obecně doporučuje recenzi a výběr svěřit profesionálovi, který je schopen poskytnout argumenty a fakta na místo hlášek typu “je to bláto”.
Rada číslo 1 – Pokládejte otázky…
Otázky jsou cesta i klíč k rozpoznání zda je autoservis nebo recenzent kompetentní k provedení montáže.
I) Otázka: ” Již jste to někdy dělal? “
– Montáž sportovních komponent je radikálně odlišná od sériových komponent. Velmi často se setkáváme s tvrzením, že se to “dělá” stejně jako při výměně za klasické díly. Ano montáž klasických dílů je v určitých bodech stejná, ale v těch klíčových bodech se rozchází. Zejména varujeme před dílnami, které nemají geometrii, takže nepovolují silentbloky, tyčky atd.
Zde výsledek práce dílny, která montovala podvozek stejně jako sériový podvozek. Výsledkem je ohnutá pístnice v místě závitu.
II) Otázka: ” Máte geometrii? Budete jí dělat přímo vy?”
– autoservisy bez geometrie často používají montáž bez povolení potřebných dílů, což je často užívaná nekalá praktika. Pokud se zvolí tato metoda, je 100% jisté, že podvozek nebude fungovat a brzy se zničí. Není klíčové zda servis geometrii vlastní, ale geometrie na sportovní podvozek má svá specifika, takže svěřit jí jiné dílně je špatně.
III) Otázka: ” Jak optimálně nastavíte předpětí stabilizátoru, aby nedocházelo k otáčení persony, či poškození tyček?”
– Servisy bez znalosti problematiky absolutně netuší na co se jich ptáte. Nepochopení, vykrucování je známkou, že odvedená montáž nebude v pořádku.
Výsledkem špatné montáže: jsou utržené tyčky, mlácení tyčky o poloosu a nebo také protočení persony s utržením tyčky, která se zabodne do pneumatiky a způsobí defekt.
IV) Otázka: “K čemu je zavit v těhlici a k čemu pod pružinou?”
– Tato otázka se týká stavitelných podvozků. Servis, který instaluje podvozek musí chápat jeho funkci. Nelze nainstalovat něco čemuž nerozumíte.
V) Otázka: “V jaké poloze po namontování staviku se povoluji a utahuji silentbloky ramen přední i zadní nápravě?”
– autoservisy bez geometrie často zvolí montáž bez povolení potřebných dílů. Je to snaha ušetřit hodiny na úkor zákazníka popřípadě snaha jak vyjít vstříc peněžně nebo časově zákazníkovi. Tato metoda je v rozporu se servisními postupy, ale u záměny sériových dílů za sériové zpravidla v uvozovkách “pouze” zkrátí životnost. U sportovních nebo stavitelných podvozků je to neakceptovatelný postup.
Výsledkem špatné montáže je: extrémní tvrdost a minimální výdrž podvozku. Po čase utrhané silentbloky.
VI) Otázka: “K čemu slouží plasty na spodu pístnice?”
– jsou to aretační plasty. Běžně k nám jezdí na opravu auta s podvozky na kterých tyto aretační plasty jsou.
Ignorování těchto plastů vede: ke zborcení pístnice a to buď k ohybu a nebo k extrémním vůlím.
VII) Je možné vyndat představnou pružinu a nebo zadní matku?
– Podvozek tak nebyl vyroben. Bez jakýchkoliv komponent je to nefunkční celek.. K nižšímu snížení je určený stavitelný podvozek řady Deep.
Vyndávání komponent vede: ke skoku pružiny například na přejezdu. Pružina sedne na misku nakřivo a vyboulením zbortí pístní tyč. Častý důvod ohnutých pístních tyček. O bouchání na dírách nemluvě…
Rada číslo 2 – Varovné signály v komunikaci..
Pozor na hlášky typu “je to bláto” nebo “je to sračka”. Tyto hlášky se objevují jak v servisech tak v recenzích. Profesionál s Vámi takto mluvit nemůže. Profesionál má pro své zkušenosti jasná fakta a argumenty. V překladu tyto věty / slova znamenají, že daný jedinec o problematice nic neví.
Pozor na kamarády kamaráda jejichž kamarád měl kamaráda, který měl kamaráda a ten něco říkal.. Když dojdou argumenty a fakta pomůže kamarád kamaráda. Kamarád kamaráda váš podvozek neplatí ani nemontuje.
Rada: Zpravidla kamaráda kamaráda nemůžeme doporučit jako ideální zdroj informací nebo jako kouzelný argument na vše.
Setkáváme se s tím, že recenze nebo montážní postupy jsou přebírány z diskuzí. V diskuzích se vyskytuje poměrně mnoho lidí se špatně montovanými komponentami a velmi chytře za pomoci “blátivců” hledají chyby všude kolem sebe.
Rada: Diskuze nejsou ideálním zdrojem recenzí a montážních postupů. Nikdy nevíte kdo Vám radí a jaké jsou jeho znalosti.
Pozor na pejska a kočičku. Setkáváme se s určitou skupinou lidí, která je chytřejší než sami výrobci a certifikační autorita TÜV. Tato skupina zakupuje různorodé komponenty a na základě svých domněnek je kombinuje v celek.
Rada: Nikdy nepachtěte něco k něčemu, ale věřte testovaným kompletům s TÜV certifikací. TÜV je nezávislá organizace a testuje podvozky nezávisle na výrobci. Máte tedy oporu jak ve výrobci tak v TÜV. Při pachtění absolutně neznáte chování vzniklého celku.
Porovnávání všeho dohromady Pozor na názory a porovnávání všeho dohromady. Stavitelný podvozek nelze porovnat se sportovním podvozkem ani pružinami. Už z fyzikálního hlediska je jasné, že stavitelný podvozek snížený o 8cm bude tvrdší než pružiny snížené o 2cm.. Základem všeho je konzultace s profesionálem se kterým dojdete k tomu jaké komponenty požadujete.
Jak vznikají negativní recenze?
Závěrem a doporučení..
– Při zakupování podvozku doporučujeme konzultaci s profesionálem.
– Montáž a její správné provedení je mnohem důležitější než cena podvozku. Špatně namontovaný podvozek za 30 000 Kč je stejně nefunkční jako špatně namontovaný podvozek za 5 000 Kč.
Toto jsou nejčastější vady špatně montovaného podvozku
– ohnuté pístnice,
– mlátička stabilizačních tyček o poloosu,
– protočený tlumič,
– proražená guma tyčkou,
– prasklé zavity ve futru v těhlici,
– extrémní tvrdost podvozku,
– skákání na podvozku.