Stavitelné tlumiče a stavitelný podvozek – jaký je rozdíl?

Velmi častým požadavkem zákazníků se staly stavitelné tlumiče. Co to ale ve skutečnosti je? Často je to omyl zákazníka, který předpokládá, že tlumiče ze stavitelného podvozku lze použít v kombinaci s normálními pružinami nebo sportovními pružinami. A to není možné! Skutečně ale existuje i stavitelný tlumič. Je to ale libovka a věc několika modelů vozidel.

Jak vypadá stavitelný tlumič?

Stavitelné tlumiče pokud existují, tak je to otázkou zadní nápravy. Nastavení výšky je prováděno za pomocí přehazování podložek pod nebo nad miskou pružiny. Jak miska klesá nebo stoupá tak dochází ke zdvihu nebo snížení pružiny a tím posunu celého vozidla.

Příklad takového tlumiče: https://tatechnix.cz/52508-zadni-sportovni-tlumic-seat-ibiza-2-6k1-4250570626049.html

Z konstrukce je jasné, že se toto řešení netýká například VW Golf 4, Octavia 1. Jednoduše pružina je mimo tlumič a není co posouvat. Ale nic není ztraceno. Stačí zakoupit stavitelnou kostku ze stavitelného podvozku a zadní náprava může také popojíždět nahoru / dolu: https://tatechnix.cz/12879-evogwvw04-1 a https://tatechnix.cz/49831-pruzina-z-napravy-vw-golf-4-1j-z-podvozku-evogwvw04-1.html

Proč nejde použít tlumiče ze stavitelného podvozku pro normální pružiny?

Stavitelné podvozky jsou svoji konstrukcí udělány tak, aby jejich pružiny dosahovaly minimálního průměru. Cílem je umožnit montáž co možná největších kol a pneumatik. Klasické široké pružiny jsou úskalí montáže velkých kol. Díky tomu mají stavíky úplně jiné průměry pružin i liší se i jejich funkce. Jednoduše na tyto tlumiče nelze sériovou nebo sportovní pružinu osadit.

Vypozorovali jsme, že tyto požadavky vychází z příliš nízké výchozí výšky podvozku. Podvozek lze těmito podložkami posadit do sériové výšky: https://tatechnix.cz/10744-krouzky-a-mezikrouzky