Tažné zařízení montáž svépomocí – profesionální názor

V minulých článcích jsme se vymezili proti neodborné montáži sportovních podvozků a rádi bychom otevřeli další velké téma. Největší eshopy v ČR nabízí tažná zařízení a vytváří iluzi o naprosté jednoduchosti montáže. Skutečně je to tak jednoduché a nebo je to snaha prodat na úkor zákazníka? Říkají všechno a nebo tomu chybí to „B“?

Tento článek vznikl po přečtení článku o naprosto jednoduché montáži inzerované jedním z největších eshopů. Tyto články z profesionálního hlediska považuji za klamání zákazníků.

Utáhnout dva šrouby a zapojit pár kabílků.. Co na tom je?

Problém č. 1)

Některá tažná zařízení vyžadují výřez do zadního nárazníku. Výřez do nárazníku je zásah, který se nemusí povést a může ovlivnit deformační zóny vozidla.

Řešení:
– Výřez provedený certifikovaným profesionálem.
– Profesionální poradenství ohledně výběru tažného zařízení bez nutnosti výřezu.
– Montáž tažného zařízení s minimálním zásahem do nárazníku.

Problém č. 2)

Levná ocelová tažná zařízení reznou. S rezavou Felicí přirozeně splyne, ale máte zájem na své Audi Q7 o rezavé tažné zařízení? Trh nabízí různé druhy tažných zařízení včetně pozinkovaných, která jsou stále krásná.

Řešení:
– Výběr podle požadavků a reality nikoliv podle slibů a ceny.

Problém č. 3)

Máte zájem o zásuvku se 7mi piny nebo s 13piny? Zásuvka pro malou káru, karavan nebo brzděný vlek se liší. Otázka, kterou je nutné vyřešit předem s profesionálem. 7mi pinová zásuvka nedokáže obsluhovat příslušenství vleku a 13pinová zásuvka se zapojuje nepoměrně složitěji.

Řešení:
– Základem koupě tažného zařízení je jasná představa o jeho využití.

Problém č. 4)

Zadní mlhovka, která vás doslova likviduje skrze zadní zrcátko. Častá vada domácích montáží je neodpojená zadní mlhovka auta, která svítí do vleku / plachty a ozařuje vaše zrcátka. Ano lze sklopit všechny zrcátka, ale proč to neudělat pořádně?

Řešení:
– Odborné zapojení vhodně zvolené elektroinstalace zaručí i odpojení mlhovky při připnutí vleku.

Problém č. 5)

Parkovací senzory, které řvou pokaždé, když vezete vlek a couváte. Domácí montáže naráží na neschopnost odpojit parkovací senzory po připojení vleku. Senzor vnímá vlek jak překážku a oznamuje jí řidiči pokaždé když je zařazena zpátečka. To je skutečně nepříjemné a zbytečné.

Řešení:
– Odborné zapojení vhodně zvolené elektroinstalace zaručí i odpojení parkovacích senzorů při připnutí vleku.

Problém č. 6)

Typové a nebo nepřipravené vedení pro zásuvku. Někteří výrobci automobilů a připraví u světel možnost napojení. Většinou výrobci vozidel připojení připravené nemají. Je tedy potřeba vytáhnout nářadí, pájku a připojení doslova vytvořit na vedení elektřiny. V některých případech se nevyhnete vedení svazku kabelů až do pojistkovky.

Řešení: Profesionální montáž.

Problém č. 7)

Montáž tažného zařízení bez momentového klíče není možná. Stejně tak jako utahování disků. Bohužel to vidíme dnes i denně.
Řešení: Profesionální montáž. Koupení momentového klíče.

Problém č. 8)

Diagnostika je podmínkou každé montáže do nového vozidla. Bez diagnostiky není možné montáž dotáhnout do funkčního konce.
Řešení: Profesionální montáž. Sjednání diagnostiky.

Tažné zařízení montované certifikovanou dílnou je zapsatelné do TP ihned a levně!

Tažné zařízení je nutné zapsat do velkého technického průkazu. Certifikovaná montážní dílna má jisté výhody oproti člověku, který montuje tažné zařízení svépomocí. Zápis pro certifikovanou dílnu je pouze otázkou přinesení TP s dokladem o montáži na příslušný úřad. Věc je hotová za pár minut a včetně administrace kolem je to otázka 50 Kč. Standardně tuto činnost provede servis.

V jaké situaci se ale ocitá domácí kutil z hlediska zápisu?

– Domácí kutil musí u svého prodejce ohlídat platnost a náležitosti dokladů. Trh obsahuje spoustu výrobků bez potřebných dokladů popřípadě s částí dokladů.
– Správně montované! Zopakuji ještě jednou ! správně namontované ! tažné zařízení musí přivést ukázat na STK ke schválení montáže podle náležitých dokladů. Objednací doba na STK je 7 – 30 dní. Poplatek na schválení 250 – 500 Kč.
– Potvrzenou montáž následně doloží na příslušný úřad s poplatkem 100 Kč.

U certifikované dílny jednoduše převezmete vozidlo včetně zápisu do TP a nemusíte nic řešit. Celý proces zápisu je levnější a bez času stráveného ve frontách Při montáži svépomocí si musíte vše vyběhat, zaplatit a věnovat čas nastudování správnosti dokladů.

Podle eshopů je montáž jednoduchá. Podle servisů to už tak jednoduché není..

Kdo si hřeje polívčičku a kde je pravda? Pravda je uprostřed. Starší vozidla do roku výroby cca 1997 s jednoduchou elektrikou lze namontovat v domácích podmínkách, ale musíte počítat s nenadálými problémy, které tahání elektriky a zapojování kabelů přináší. Samozřejmostí je plné vybavení včetně multimetru, ideálně i elektrikářského nářadí. U novějších vozidel je montáž drama měnící se v počítačové peklo. Moderní vozy mají jinak postavenou elektroniku a zapojení, protažení kabelů a nastavení není vůbec žádná sranda.

Kolik stojí odborná montáž?

Z výše uvedeného je jasné, že odbornou montáží ušetříte 200 – 400 Kč za zápis a hodiny s obíháním úřadů. Odborná montáž je otázkou několika hodin s cenou pohybující se mezi 1500 – 2500 Kč podle složitosti celého systému.

Benefity montáže v certifikované dílně

+ Nulová časová náročnost.
+ Bez problémů s chybějícími dokumenty.
+ Zápis provede servis.
+ Montáž provede servis.
+ Záruka na montáž.
+ Záruka na zápis do TP.
+ Záruka na tažné zařízení.
+ Tažná zařízení za skvělou cenu.
– Vyšší cena celkové služby o cca 1000 Kč.

Benefity a zápory montáže svépomocí

+ ušetření cca 1000 Kč
– Montáž + výběr + zápis zabere 5-15 hodin.
– Nutné spolehnout se na kvalitu vlastní montáže.
– Ztráta záruky na neodborně provedenou montáž.
– Nutné věnovat hodiny výběru tažného zařízení se všemi dokumenty.
– Nutné sehnat vybavení a provést montáž.
– Nutné oběhat STK a zaplatit poplatky.
– Nutné oběhat úřad s dokumentu a tažné zařízení zapsat.